De båda kopplingshalvorna (1) och (2) monteras på de axlar, som skall kopplas ihop, sedan hål upptagits i dessa. Först skall ringen placeras över en av dessa halvor. Halvornas vingar befinner sig mitt emot varandra, utan att vare sig beröra eller skjuta in mellan varandra (se måttet E i tabellen). Därefter kan det elastiska kopplingsbandet läggas på, så att tänderna passar in mellan kopplingshalvornas vingar. (se fig. 1).
Nu kan ringen (4) förskjutas endast genom att man slår på den med en gummiklubba, tills ringens tappar passar in i de för dessa avsedda hålen i kopplingsbandet, varpå kopplingen är klar för drift. (se fig. 2).
När kopplingen roterar, pressar centrifugalkraften fast detelastiska kopplingsbandet med stor kraft mot ringens insida, så att ringen och kopplingsbandet bildar ett fast förband.
Som en extra säkerhet levereras två stycken låsskruvar som kan användas vid t.ex. rörliga drifter med uppriktningsproblem ( se fig 3 ).
För att koppla isär axlarna, behöver man endast knacka loss ringen med en gummiklubba och rulla av kopplingsbandet. De stora fördelarna med denna koppling framgår av det ovannämda.
Det elastiska kopplingsbandet kan läggas på och tas av på ett ögonblick, utan varken skruv eller mutter, och utan att kopplingshalvorna behöver skjutas tillbaka. Genom att ta bort kopplingsbandet kan axlarna kopplas isär utan att maskinerna behöver flyttas.